Op basis van het boek Dus, want, maar en tenzij leren we in deze cursus:

wat argumenteren is

hoe te argumenteren

wat de valkuilen zijn en 

doen we oefeningen in debatteren en argumenteren.

 

Duur: 4 uur 

Twee mogelijkheden:

  • op aanvraag door een groep (scholen of scholengroepen bijvoorbeeld), mail naar janpieterdemaeyer.gmail.com voor een afspraak.
  • op locatie ( Gent), data voorlopig nog niet gekend (inschrijven via webshop).
  • Prijs: 500 euro/per groep. Hoe meer deelnemers hoe lager de prijs per deelnemer (minimum 8, maximum 12 tot 16 deelnemers).

    Verplaatsingskosten indien op aanvraag: tarief is 0,4259/km.

 

Kritisch denken, argumenteren, debatteren, betogen en filosoferen hebben heel veel met elkaar gemeen. Om kritisch te kunnen denken moet men weten welke argumenten ertoe doen om zinnig te kunnen oordelen. In een debat kan men de andere pas overtuigen als argumenten worden aangebracht die relevant zijn. In een betoog proberen we anderen te overtuigen van een standpunt, we doen dat met argumenten. Filosoferen is misschien een buitenbeentje maar ook hier moeten we argumenteren. Kritisch denken en argumenteren zijn nauw met elkaar verweven. In het onderwijs is het nodig dat leerlingen leren argumenteren (en dus kritisch denken) binnen diverse vakken. Kennis over basisbegrippen argumenteren is dan ook noodzakelijk. Een zes-stappen plan gidst de lezer door de materie. Vervolgens komt het debatteren aan de beurt. Debatteren is voor jongeren nuttig want ze verwerven er heel wat vaardigheden mee. Een debater is in staat om voor een publiek te spreken, is goed in het luisteren naar wat de andere zegt en reageert alert met argumenten en tegenargumenten. Hoe een debat moet worden gevoerd en hoe men zich erop kan voorbereiden wordt uitvoerig besproken. Het boek behandelt heel wat spelvormen om te leren debatteren en doet suggesties over onderwerpen. Het laatste hoofdstuk is een synthese en benadrukt hiermee de samenhang tussen kritisch denken, argumenteren, betogen, debatteren en filosoferen. Als je niet verstaat hoe je je argumenten op ijs kunt zetten, moet je je niet in de hitte van het debat begeven (Nietzsche). Hoe je de twee spelend kunt leren, dat probeert dit boek te tonen (prof. dr. Freddy Mortier, hoogleraar wijsbegeerte Universiteit Gent)